Svar: Hørfrø, sesamfrø, solsikkekerner mv. til baby

8. maj 2023

Alder:
8 mdr.

Kære Mette

Tak for dit brev, dejligt at høre, at du har kunnet bruge mine svar :) Jeg vil naturligvis meget gerne hjælpe med at afklare jeres spørgsmål fra mødregruppen.

Sundhedsstyrelsen skriver, at man ikke bør indtage større mængder hørfrø og solsikkekerner, da disse har et relativt højt indhold af tungmetallet cadmium. Cadmium kan opkoncentreres i kroppen og på længere sigt skade især nyrerne.

Derfor er anbefalingen:

- Solsikkekerner og hørfrø bør ikke spises i større mængder.
- Solsikkekerner og hørfrø kan anvendes i begrænset omfang i bl.a. brød, hvor de indgår som en mindre del.
- Solsikkeolie og hørfrøolie kan anvendes som andre planteolier, da cadmium ikke kommer over i olien.

Andre olieholdige frø som sesamfrø, pinjekerner, græskarkerner og birkes, har et væsentligt lavere cadmiumindhold end solsikkekerner og hørfrø. Der er derfor ikke samme restriktioner i forhold til disse frø og kerner.

Fødevarestyrelsen har lavet en ...

Annonce

... liste over de nødder og frø, som vi bør vælge i madlavningen - de anbefaler, at vi varierer mellem følgende:

- Valnødder
- Hasselnødder
- Mandler
- Cashewnødder
- Jordnødder
- Sesamfrø
- Pinjekerner
- Græskarkerner

De anbefaler, at man går efter usaltede nødder til små børn, og at nødder og frø ikke gives hele - de skal knuses/hakkes/blendes meget fint til børn under 3 år.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

De anbefaler også, at man holder igen med ristede mandler, da disse kan indeholde akrylamid. Og at man kun tilbyder paranødder og pistacienødder i små mængder.

Derudover anbefaler de, at vi varierer mellem forskellige fødevarer, fordi vi derved undgår et højt indtag af én enkelt type uønskede stoffer. De fleste af vores fødevarer indeholder små mængder uønskede stoffer som f.eks. tungmetaller (cadmium) og derfor er variation vigtigt.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og du må endelig hilse alle i mødregruppen - det lyder lækkert med hjemmelavet knækbrød:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla